Wednesday, August 18, 2010

Tazkirah Ramadhan



KENALI ALLAH MELALUI RAMADHAN

1. RAMADHAN BULAN AL-QURAN & TAQWA

# Puasa yang sebenarnya adalah bermaksud : Imsak (menahan diri/menjauhi) daripada perkara yang : -

1. Membatalkan puasa (makan-minum-perhubungan jenis(persetubuhan)) sepanjang tempoh berpuasa.

2. Membatalkan pahala puasa(melakukan dosa/maksiat)

· Matlamat Islam – Ma’rifatullah (Mengenal Allah)

o Kenal Allah – tahu status – laksana tugas.

· Matlamat puasa – Taqwa

· Mengenali Allah dengan program taqwa (puasa):

Iaitu dengan membina ruang untuk (mengenali) Allah melalui :-

o Ilmu (al-Quran)

· Ruang utk Hidayah (panduan).

· Ruang utk hidupkan hati (makanan ruhiyyah)

o Amal Soleh (Puasa dan lain-lain).

· Puasa membina ketahanan / perisai nafsu drp menderhakai Allah.

· Amal soleh mendekatkan diri kepada Allah (jauhkan syaitan).





# Penjelasan Puasa Membina Ketahanan: “Hadith Qudsi: “Setiap amalan manusia akan diberikan ganjarannya seperti yang ditetapkan (10 -700 kali ganda atau selebihnya) kecuali puasa. Sesungguhnya puasa itu untukKu dan Aku sendiri akan membalasnya…” HR:Bukhari&Muslim.

i. Puasa membina ketahanan / kemenangan drp ancaman musuh Allah (Syaitan, dsb) al-Ghazali, al-Qurtubi, Ibn Hajar al-Asqalani.

- wasilah syaitan menguasai manusia melalui nafsu syahwat- oleh itu nafsu menjadi kuat (degil dan malas) apabila makan dan minum berlebihan.

- Hadith: “sesungguhnya syaitan mempunyai akses terhadap manusia melalui aliran darah dalam badan, maka sempitkan (halang) perjalanannya dengan berlapar (puasa)…” HR: Bukhari.

- Usaha membina ketahanan drp syaitan adalah usaha kemenangan utk Allah (dengan mujahadah-sabar-ikhlas)- maka Allah membalasnya dengan kurniaan hidayah, rahmat dan kebaikan. Firman Allah: “sekiranya kamu menolong (agama) Allah, nescaya Allah akan menolong kamu…”. Muhammad: 7

ii. Puasa bina ketahanan / kekuatan diri – memerlukan sabar dan ikhlas. Layak mendapat ganjaran tanpa hisab: “sesungguhnya ganjaran (Allah) kpd org yang bersabar adalah tanpa hisab (had)”. al-Zumar: 10.

2. RASULULAH S.A.W DI BULAN RAMADHAN.

Rasulullah s.a.w contoh terbaik buat umatnya sepanjang masa. Pada bulan Ramadhan amal/akhlak Rasulullah diserahkan /ditingkatkan lagi (tauladan buat umatnya) selari dengan kedudukan Ramadhan yang istimewa :-

i. Bersahur dan berbuka puasa.

ii. Akhlak dan etika berpuasa.

iii. Akhir Ramadhan.

iv. Malam Lailatul Qadar.

i. Bersahur dan Berbuka Puasa.

· Lewatkan bersahur dan keberkatannya.

“Bersahurlah kerana padanya terdapat keberkatan” HR: Bukhari & Muslim.

· Rebut peluang untuk beribadat (qiamulail)

Mintalah bantuan makan sahur untuk puasa di siang hari dan gunalah ruang berehat sebentar disiang hari supaya cergas beribadat di malam hari”. HR: Ibn Majah

· Segerakan berbuka dan solat selepasnya serta berbuka dengan Kurma (rutob/tamar, suatu yg manis) ataupun dengan sedikit makanan yang ada.

“Sesungguhnya Rasulullah s.a.w berbuka dahulu sebelum solat (maghrib)”. HR: Abu Dawud

Apabila kamu berbuka, maka hendaklah ia berbuka dengan tamar. Jika tidak mendapatkannya hendaklah ia berbuka dengan air, kerana air itu suci dan mensucikan”. HR: Abu Dawud

· Kelebihan berpuasa dari segi kesihatan dan pemakanan :

i. Mengawal paras garam dan gula dlm badan/darah.

ii. Puasa kurangkan aktiviti pencernaan – proses penghadaman sempurna.

iii.Puasa mengurangkan pengambilan makanan yang berisiko kanser – Carcinogenic – dengan konsep halalan toyyiban.

iv. Melancarkan aktiviti otak – perlu glukosa yg sederhana.

v. Puasa cara paling efektif diet dan kawal obesiti– bakar kalori dan lemak berlaku sepanjang hari berpuasa.

vi. Bersahur membekalkan tenaga utk aktiviti siangnya.

vii. Berbuka dengan kurma membekalkan tenaga langsung.

ii. Akhlak dan Etika Berpuasa

· Al-Quran silibus kehidupan – membaca, tadarus dan memahaminya serta beramal dengannya.

“Tidak boleh berhasad kecuali dalam dua perkara: seseorang yang diberikan al-Quran, lalu ia mendirikannya (melaksanakan) sepanjang siang dan malam dan seseorang yang diberikan harta, lantas ia membelanjakannya (pada jalan Allah) sepanjang malam dan siang”. HR: Bukhari & Muslim.

· Hidupkan siang dan malamnya dengan ibadat dan amal soleh serta dilipatgandakan ibadah dan amal-amal soleh.

“Sesiapa yang mendirikan (hidupkan) Ramadhan dengan penuh keimanan dan pengharapan nescaya ia akan diampunkan dosanya yang lalu”. HR Muslim.

· Menghulurkan bantuan dan pemurah.

“Sesiapa yg memberi makan (berbuka) kepada orang yang berpuasa, maka ia beroleh pahala seperti orang tersebut tanpa mengurangi sedikitpun pahala orang yang berpuasa itu.” HR: al-Tirmidhi

Hadith Qudsi: Allah berkata: Wahai anak Adam (manusia) infaq lah harta kamu (pada jalan Allah) nescaya akan diberikan (Allah) kurniaanNya untuk kamu”. HR: Muslim.

· Pemaaf, bertaubat dan mohon keampunan.

“…dan orang-orang yang menahan marahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain. Allah akan menyukai orang-orang yang berbuat kebaikan”. Ali ‘Imran: 134.

“ Wahai manusia bertaubatlah kepada Allah dan beristighfar kepadaNya. Sesungguhnya aku (Nabi s.a.w) bertaubat kepada Allah setiap hari sebanyak 100 kali”. HR: Muslim.

· Banyak berdoa, taqarrub dan beriktikaf di masjid.

Hadith Qudsi: “Apabila hambaKu mendekat dirinya kepadaKu sejengkal, nescaya Aku akan mendekatkan diriKu kepadanya sehasta (lebih baik lagi). Sekiranya mendekatkan dirinya kepadaKu sehasta, nescaya Aku mendekatinya dengan sedepa (lebih baik lagi). Sekiranya ia datang kepadaKu dengan berjalan, nescaya aku akan datang kepadanya dengan berlari (keadaan yang lebih baik)”. HR Bukhari.

“Sesungguhnya Rasulullah s.a.w beriktikaf di masjid pada 10 terakhir Ramadhan”. HR Bukhari & Muslim.

iii. Akhir Ramadhan

· Dipertingkatkan lagi prestasi ibadat dan amal soleh (terutamanya 10 terakhir – lebih-lebih lagi pada malam-malam ganjil).

· Menghidupkan siang dan malamnya dengan lebih giat dan bersungguh-sungguh lagi (seperti amalan-amalan Ramadhan yang terdahulu).

Sesungguhnya Rasulullah s.a.w berusaha (menghidupkan) Ramadhan lebih daripada hari-hari lain dan baginda s.a.w berusaha dalam 10 hari terakhir Ramadhan lebih daripada hari-hari (Ramadhan) yang lain”. HR: Muslim

· Mengejutkan anggota keluarga- menghidupkan malam dan beriktikaf.

“Nabi s.a.w apabila telah memasuki 10 hari terakhir bulan Ramadhan, Baginda selalu melakukan solat malam, membangunkan keluarganya dan dengan mengencangkan kainnya (iaitu berusaha bersungguh-sungguh dan menjauhi (menggauli) isterinya”. HR: Bukhari & Muslim.

iv. Malam Lailatul Qadar

· Meneruskan amalan-amalan sebelumnya di samping memperbanyakkan doa dan mohon keampunan.

“Berkata Aisyah r.a: Aku bertanya Rasulullah s.a.w: “Apakah pandangan Rasulullah sekiranya malam itu adalah malam Lailatul-Qadar apakah yang perlu aku katakan (doa)? Jawab Baginda s.a.w.: Katakanlah: Ya Allah sesunguhnya Engkau Maha Pengampun dan suka akan keampunan daripada hambaMu, oleh itu ampunkan dosaku”. HR: al-Tirmidhi.

· Hidupkan malamnya dengan ibadat dan al-Quran

“Sesiapa yang menghidupkan malam Lailatul-Qadar dengan penuh keimanan dan pengharapan, nescaya akan diampunkan dosanya yang lepas-lepas”. HR: Bukhari.

· Puasa Memupuk Modal Insan (Integriti/Semangat Kemasyarakatan &Ukhuwwah) :

i. Mempunyai ruang Taqarrub dengan Allah (berdoa/munajat/bertaubat/uzlah/muhasabah)

ii. Prihatin terhadap masyarakat yang perlu dibantu.

iii. Memperbaiki komunikasi dengan Allah (hablum min Allah) dan (Hablum min al-Nas spt)keluarga, saudara mara, jiran, rakan-rakan dan masyarakat.

iv. Masjid sebagai pusat sosial (pusat pertemuan dan majlis lmu serta aktiviti-aktiviti sosial & kemanusiaan).

3. ISTIQAMAH DALAM KETAQWAAN

· Istiqamah dalam keimanan.

Daripada Sufian bin Abdullah berkata: Aku bertanya: Wahai Rasulullah ! beritahulah kepadaku perkara yang aku tidak akan bertanya orang lain lagi tentangnya dalam Islam. Baginda s.a.w bersabda: Katakanlah bahawa aku beriman kepada Allah (dengan sepenuhnya) dan istiqamahlah di atasnya”. HR: Muslim.

· Konsisten walaupun sedikit.

“Amalan yang amat disukai Allah ialah sesuatu yang dilakukan secara konsisten (berterusan) meskipun sedikit”. HR: Muslim.

· Semangat Istiqamah daripada Rasulullah s.a.w

“Sesiapa yang berpuasa selama sebulan di bulan Ramadhan, kemudiannya diikuti dengan puasa sunat selama enam hari di bulan Syawal, seolah-seoalah (ganjarannya) seperti berpuasa sepanjang masa”. HR: Muslim.

· Istiqamah perlu diprogramkan untuk meneruskan kelangsungan nilai taqwa yang berterusan. Ia hendaklah :

i. Mengambil tindakan yang betul (jadikan al-Quran sebagai rujukan dan panduan hidup)

ii. Betul-betul melaksanakan tuntutan dan syaratnya (untuk mencapai matlamatnya).

· Mencari ruang selepas Ramadhan (penerusan Program Taqwa -20% sbg standard istiqamah drp amalan Ramadhan tahun ini - berdasarkan hadith Semangat Istiqamah drp Rasulullah s.a.w di atas – 6 hari puasa (Syawal) drp 30 (Ramadhan)=1/5 @ 20 %). Contohnya:-

AL-QURAN & ILMU

AMALAN

Semasa Ramadhan

Selepas Ramadhan

(Istiqamah)

Baca al-Quran

1 juz (20 ms)

4 ms sehari

Baca Buku Agama

5 tajuk seminggu

1 tajuk seminggu

Hadiri Kelas Agama /Ilmu

Setiap hari

Sekurangnya 6 kali sebulan

Ke masjid (solat)

Setiap hari

(150 waktu)

Tdk kurang drp 30 waktu

Puasa sunat

Sebulan

6 hari sebulan

Sedekah

5% drp gaji

1% drp gaji

Qiamulail

Setiap malam

6 kali sebulan

*Lain-lain program pilihan

*Lain-lain amalan pilihan

20 % drp amal Ramadhan

* Pilihlah sekurang-kurangnya satu amalan sepanjang Ramadhan utk dijadikan amalan berterusan sepanjang hidup selepas Ramadhan ini.

4. PENUTUP

Semoga dengan Allah menyediakan ruang untuk mengenaliNya di bulan Ramadhan (membuka pintu RAHMAT –melalui hati yg dihidupkan, kekangan nafsu, dsb), semoga selepas Ramadhan kita sendiri akan mencari ruang untuk Allah (taqarrub) selepas merasai nikmat dan bahagianya sewaktu mengenaliNya dalam ruang yang terbatas (Ramadhan) dengan nilai pengabdian dan istiqamah.

Disediakan oleh : Hasbullah bin Mohamad

No comments: