Tuesday, July 31, 2007

Awas ! tempias sindrom tsa'labah

Sindrom Tsa'labah


Dalam hidup di dunia ini ada manusia yang disempitkan rezekinya buat seketika. Ada yang diberi rezeki melimpah ruah. Ini semua adalah ujian belaka." Dan sekiranya Allah melapangkan rezeki kepada hamba-hamba-Nya tentulah mereka akan melampaui batas di muka bumi ini. Tetapi Allah menurunkan rezeki dengan ukuran yang dikehendakiNya.Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui hamba-hamba Nya lagi Maha Melihat (Al-Quran 42:27)

Walaupun dalam kesempitan ketaatan kepada Allah masih tetap utuh. Mereka tetap patuh sungguh. Kesempitan yang mereka alami merupakan sebahagian daripada kebijaksanaan Tuhan Semesta Alam.

Mungkin golongan yang kesempitan ini kiranya dikurniakan kekayaan menjadi lupa daratan ataupun menjadi "Malim kundang" Malah waktu kita miskin jarang tidak kita ke masjid. Sembahyang jemaah tidak pernah tinggal. Ada masa untuk duduk berzikir bersama kawan. Berbual mesra. Bertanya khabar.

Waktu untuk bersama keluarga tidak pernah kesempitan. Keluarga menjadi cukup ceria. Bila perniagaan kita belum maju ada masa untuk berjumpa dengan kawan serta menziarahi sanak sudara.Masa untuk berbual dengan jiran sentiasa ada.

Bukankah kita mula bertegang leher apabila organisasi mempunyai dana yang cukup besar. Sering bertengkar sesama sendiri. Mula ada sifat curiga mencurigai. Fitnah sudah mulai menjalar kesegenap pelusuk hati. Bisikan syaitan semakin menjadi ikutan.

Rasuah semakin menjadi-jadi kerana ingin menjadi jutawan dan hidup senang lenang.
Orang soleh tergelincir kerana kesempitan lalu menjadi orang salah. Ketika rezeki melimpah ruah waktu untuk beribadat semakin kurang. Solatpun jarang-jarang. Malah sudah berani melakukan maksiat. Tidak lagi segan silu minum minuman keras! Malah menjadi semacam suatu kebanggaan.

Ketika menjadi mahasiswa daya juangnya cukup tinggi. Dia menjadi aktivis kampus yang cukup terkenal. Suaranya cukup lantang. Ia sanggup tidur di mesjid kerana kesempitan wang. Di masjid ia menghabiskan sebahagian malam berzikir dan bertahajud.Tetapi setelah tamat pengajian di universiti dan berjawatan besar sebahagian besar malam dihabiskan di kelab malam yang penuh dengan maksiat. Tidak ada zikir dan tahajud lagi!

Ketika menjadi aktivis di kampus suaranya lantang memperkatakan ketidak adilan pemerintah. Rakyat miskin dan tertindas menjadi agenda utamanya. Golongan proletar sentiasa bermain dibibirnya. Kalimat kapitalis sentiasa bergema dalam setiap ucapannya.Tidur dan makan bersama mereka setelah puas berdemonstrasi. Tetapi setelah menjadi Dato Bandar semua habis. Rumah setinggan habis diruntuh demi pembangunan negara. Ia tegak berdiri bersama pemaju perumahan. Wang sudah menjadi raja yang cukup berkuasa. Yang betul disalahkan, manakala yang salah diluruskan. Persoalan akhlak sudah diketepikan. Semuanya boleh. Anda boleh dibisukan dengan wang. Ini bukan perkara luarbasa.

Zaman sekarang semua boleh! Asalkan ada wang. Wang menjadi anda lupa kepada kebenaran dan keadilan. Akhirnya anda akan jadi beruang.

Ketika Tsa 'labah yang hidup miskin melarat itu mengadap Nabi memhon agar dia dilimpahi dengan rezeki yang melempah ruah Nabi s.a.w. menolak. Nabi s.a.w. bersabda," Harta yang sedikit lebih baik dripada yang banyak kerana engkau tidak sanggup mensyukurinya."

Tsa'labah tidak berpuashati dengan sabda Nabi s.a.w. itu. Beliau terus mendesak Rasulullah supaya mendoakannya. Tsa'labah cukup yakin doa Nabi saw dimakbulkan Tuhan. Nabi mendoakannya. Doa Nabi diperkenankan. Tsa'labah menjadi kaya. Binatang peliharaanya semakin hari semakin membiak. Tsa'labah sudah jarang-jarang ke masjid.

Sekian banyak binatang ternakannya semkain jauhlah ia dari masjid. Dan akhirnya masjid sudah tidak lagi dikunjunginya. Ia jarang-jarang bertemu dengan saudara-saudaranya kaum Muslimin. Bila diperintah membayar zakat beliau menangguhkannya. Bila diturunkan ayat Al-Quran memperingati tentang kewajipan berzakat keluarganya menangis. Mereka menangis kerana ayat itu ditujukan kepada Tsa'labah. Tetapi Tsa'labah sedikitpun tidak menghiraukannya. Zakat tidak juga dikeluarkan sehingga akhir hayatnya. Beliau mati dalam keadaan munafik dan kebakhilan.


Dan jika hari ini Anda susah berdoalah kepada Allah supaya diberikan pelindungan daripada kekafiran. Jika Anda kaya ingatlah kepada Abdul Rahman Bin Auf dan Abu Bakar As-Siddiq tetapi jangan lupa dengan "sindrom Tsa 'labah."

No comments: